آیت‌الله سید احمد میرعمادی 21 خردادماه در تفسیر آیه ۲۴ سوره «زمر» با عنوان «أَفَمَنْ یَتَّقِی بِوَجْهِهِ سُوءَ الْعَذَابِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ۚ وَقِیلَ لِلظَّالِمِینَ ذُوقُوا مَا کُنْتُمْ تَکْسِبُونَ» و آیه ۲۵ با عنوان «کَذَّبَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَیْثُ لَا یَشْعُرُونَ» اظهار داشت: این آیات ترسیمی از عذاب مجرمان و ظالمان در قیامت است، قرآن کتاب تربیت است و ازاین‌رو مهم‌ترین وسیله تربیت تشویق و تنبیه است.

مقایسه اهل امان و عذاب 

وی بابیان اینکه قرآن از این ابزار استفاده کرده است؛  برای تأثیرگذاری بر دل‌ها یا باید تشویق و یا تنبیه صورت گیرد، گفت: این آیه مجازات را بیان می‌کند و اینکه در قیامت چه نوع عذاب‌هایی وجود دارد و این عذاب‌ها به خاطر چه مسئله‌ای است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه آیه ۲۴ و ۲۵ سوره «زمر» مقایسه‌ای بین اهل امان و اهل عذاب است بیان داشت: یکی از آیاتی که تفسیر آن بسیار مشکل است آیه ۲۴ سوره «زمر» است، به‌خصوص دو کلمه  «أَفَمَنْ یَتَّقِی بِوَجْهِهِ»، مفسران در تفسیر این دو کلمه مشکل داشته‌اند.

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه در سوره «زمر» پنج‌تا شش بار استفهام انکاری به‌کاررفته است، این استفهام برای وادار کردن انسان به فکر، عقل و تفکر برای اعتراف گرفتن است، گفت: در این سوره استفهام انکاری زیاد به کار گرفته‌شده است و مقصود از استفهام انکاری،  اعتراف گرفتن از انسان است.

وی بابیان اینکه « «أَفَمَنْ یَتَّقِی بِوَجْهِهِ» در این سوره یعنی آیا کسی که صورتش را نگه می‌دارد از عذاب روز قیامت، باکسی که این کار را نمی‌کند مساوی است؟ تصریح کرد: اگر این‌گونه معنا کنیم، این آیه مربوط به مجرمان و اهل نار می‌شود، در معنای دوم این‌گونه است که آیا کسی که باتقوا جهت وجودی خود را از عذاب روز قیامت حفظ می‌کند باکسی که تقوا ندارد یکسان است؟ در این صورت این آیه مربوط به متقین می‌شود.

کیفر مطابق عمل انسان است

 نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تأکید بر اینکه تشخیص اینکه کدام معنا صحیح است کار دشواری است و آیا این آیه در وصف اهل نجات و تقوا بوده و یا در وصف اهل دوزخ و نار،  گفت: مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید به دو دلیل این آیه صفت برای اهل دوزخ است، یکی  اینکه سیاق آیه راجع به آتش جهنم و عذاب است و مناسب با اهل تقوا نیست و دیگری اینکه این معنا متناسب با تقوا نیست، خداوند در قرآن وقتی راجع به تقوا صحبت می‌کند هرگز از کلمه «یَتَّقِی» استفاده نکرده، در درون این کلمه یک نوع تهدید وجود دارد.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به «وَقِیلَ لِلظَّالِمِینَ ذُوقُوا مَا کُنْتُمْ تَکْسِبُونَ»» در آیه ۲۴ سوره «زمر» عنوان کرد: در روز قیامت فرشتگان به ظالمان می‌گویند بچشید، این آن چیزی است که شما کسب کرده‌اید، این عمل شما است، بدترین شکنجه تحقیر کردن است و در روز قیامت مجرمان هم عذاب جسمانی دارند و هم عذاب روحی دارند.

وی بابیان اینکه کیفر مطابق عمل است و کسی که در این دنیا متجاوز است در روز قیامت به خوک و گرگ مشهور می‌شود، گفت: علت اینکه خداوند این انسان‌ها را عذاب می‌کند به خاطر ظلم آن‌ها است.

عذاب دنیا و آخرت برای ظالمان

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به آیه ۲۵ سوره «زمر» گفت: این آیه برای تسلی دل مؤمنان و پیامبر(ص) است، این آیه چند پیام دارد، یکی اینکه تاریخ عذاب اقوام گذشته برای درس عبرت و پندآموزی است.

گاهی عذاب خداوند مستقیم نیست، از راهی که انسان پیش‌بینی نمی‌کند نازل می‌شود.

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه یادآوری عذاب گذشتگان برای پند و عبرت است، گفت: همچنین پیام دوم این بوده که گاهی عذاب خداوند مستقیم نیست، از راهی که انسان پیش‌بینی نمی‌کند نازل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قرآن می‌فرماید ما شمارا از راهی که گمان نمی‌کنید عذاب می‌کنیم، بیان داشت: افراد ظالم و مجرم هم در دنیا و هم در آخرت عذاب می‌بینند، افراد ظالم در دنیا ذلیل و خار می‌شوند و در آخرت نیز عذاب بزرگ‌تری می‌بینند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد تصریح کرد: عذاب روز قیامت مداوم و همیشگی است، این خفت و خاری در دنیا برای کسانی است که با دین و خدا مقابله و ستیز کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید