آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه جمعه 4 تیرماه در شانزدهمین جلسه تفسیر قرآن ماه رمضان موضوع آیه ۱۷ سوره رعد را نشانه های حق و باطل دانست و اظهار داشت: یکی از امتیازات برجسته قرآن کریم این است که عالی ترین و عمیق ترین معانی را در قالب جملات زیبا و ظریف بیان می کند لذا مسئله اعجاز در فصاحت و بلاغت قرآن مورد توجه دوست و دشمن است.

حق همیشه مانند آب زلال است

وی با اشاره به اینکه یکی از آیات زیبا، با فصاحت و بلاغت قرآن آیه ۱۷ سوره رعد است، بیان داشت: در این آیه خداوند متعال ابتدا حق و باطل را به کف روی آب تشبیه کرده سپس آن ها را به پوسته ای که هنگام ذوب شدن فلزات در کوره آتش روی فلز را می گیرد تشبیه کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به ترجمه آیه «انزل من السماء ماء فسالت اودیه بقدرها فاحتمل السیل زبدا رابیا ومما یوقدون علیه فی النار ابتغاء حلیه او متاع زبد مثله کذلک یضرب الله الحق و الباطل فاما الزبد فیذهب جفاء واما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض کذلک یضرب الله الامثال» پرداخت و گفت: مطابق ترجمه آیه ۱۷ سوره رعد، خداوند از آسمان آبی نازل کرد، و از هر دره بزرگ و کوچکی به اندازه گنجایش آن جاری شد سپس سیل کف روی آب را حمل می کند و بعضی از چیزها (فلز) که برای ساختن زیور آلات یا ابزار و وسایل زندگی به‌کار می روند را نیز در آتش می اندازند و کفی مانند کف روی آب ایجاد می شود.

آیت الله میرعمادی افزود: مطابق ترجمه آیه ۱۷ سوره رعد خداوند مثال کف روی آب و پوسته ایجاد شده روی فلزات بر اثر حرارت را برای روشن شدن حق و باطل مطرح کرده است اما این کف کنار رفته و محو می شود ولی آنچه به مردم سود می رساند در زمین می ماند، خدا اینچنین برای شما مثال می زند.

وی با اشاره به اینکه خداوند در سوره رعد باطل را به کف روی آب یا پوسته روی فلز که هردو ناپایدارند تشبیه کرده است، عنوان کرد: از این تشبیه نتیجه می شود که حق همیشه مفید و سودمند بوده و مانند آب زلال مایه حیات است اما باطل بی فایده بوده و همچون سراب است که نه تشنه ای را سیراب کرده و نه زمینی را آبیاری می کند.

برخی می خواهند فتنه را دوباره زنده کنند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: مطابق تفسیر آیه ۱۷ سوره رعد باطل همیشه بالانشین، پرسروصدا و پر قیل و قال است اما همیشه توخالی و بی محتواست در حالیکه حق متواضع، کم سروصدا، اهل عمل، پرمحتوا و سنگین است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه حق همیشه متکی به نفس بوده اما باطل در سایه حق جلوه می کند، اضافه کرد: باطل همیشه از آبروی حق استفاده کرده و لباس حق را می پوشد و خود هیچ هویتی ندارد همچنین حق همیشه ثابت، استوار و ماندنی است اما باطل از بین رفتنی و محوشدنی است.

وی با اشاره به اینکه باطل همیشه به دنبال بازار آشفته بوده و مانند غبار روی حق را می پوشاند، تصریح کرد: در ماجرای فتنه، باطل به دنبال آشفته بازار و ایجاد شلوغی بود تا روی حق غبار نشسته و مردم حق را تشخیص ندهند و بسیاری از خالصی ها و ناخالصی ها با هم ادغام شده بود بطوریکه برخی متنبه شده و برگشتند اما برخی در فتنه فرو رفتند اما سرانجام حق بعد از ۹ ماه چهره اصلی خود را نشان داد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد یادآور شد: مسئله فتنه آنقدر مهم است که با وجود گذشت چند سال از وقوع آن چند روز پیش مقام معظم رهبری باز روی همان فتنه تکیه کرده و فرمود مبادا سخنی بگویید که فتنه تائید شود و مبادا رفتاری داشته باشید که فتنه جان بگیرد ولی متاسفانه بعضی اوقات برخی رفتارها نشان می دهد که برخی می خواهند فتنه را دوباره زنده کرده و به آن جان بدهند ولی فتنه باطل است و حق همیشه ثابت و ماندنی است.

حق همیشه ماندگار است و بر باطل غلبه می کند

آیت الله میرعمادی حق را باارزش و قیمتی و باطل را بی ارزش دانست و گفت: مبارزه حق و باطل همیشه تاریخ وجود داشته و تا حق بوده باطل نیز وجود دارد همانطور که تا زمانیکه آب وجود دارد کف روی آب نیز وجود دارد اما در نهایت حق ماندگار و باطل از بین رفتنی است و حق بر باطل غلبه پیدا می کند.

وی عنوان کرد: در عبارت «انزل من السماء ماء فسالت اودیه بقدرها» این است خدا آب را می رساند اما نهرها و رودخانه ها به اندازه ظرفیت خود آن را تحمل می کنند که می توان از این عبارت نتیجه گرفت فیض الهی همیشه جاری بوده اما هرکس به اندازه استعداد و ظرفیت خود از آن بهره مند می شود لذا بهره مندی افراد از فیض الهی به اندازه آمادگی و لیاقت انسان هاست.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه در شب قدر فیض الهی نازل شده و هر کس به اندازه ظرفیت خود از آن بهره می برد، افزود: نتیجه دومی که از عبارت «انزل من السماء ماء فسالت اودیه بقدرها» می توان گرفت این است که در کوره حوادث و فتنه ها نیز خالصی ها از ناخالصی ها جدا و حق از باطل جدا می شود.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه مطابق عبارت «واما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض» از سوره رعد هر چه برای مردم نافع باشد باقی می ماند، تصریح کرد: مسئله مال و ثروت، علم و دانش، حکومت، خدمت کردن به مردم و ... اگر برای مردم نافع باشند باقی خواهند ماند در غیراینصورت از بین می روند.

کتابخانه آنلاین

آرشیو اخبار