آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه پنج شنبه 20 خردادماه در دومین جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان به ادامه تفسیر آیه اول سوره رعد پرداخت.

ایشان اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی مقصود از کلمه «آیات» در عبارت «تلک آیات الکتاب» آیه اول سوره رعد را دو احتمال دانسته که شامل آیات دیداری مانند موجودات عالم آفرینش و یا آیات شنیداری مانند آیات قرآن کریم است همچنین مقصود از کتاب در این آیه هم می تواند کتاب تکوین و هم کتاب تشریح باشد.

وی نکته دوم در تفسیر آیه اول سوره رعد را عظمت قرآن کریم دانست و گفت: امام خمینی (ره) عظمت قرآن کریم را به هفت دلیل دانسته و می فرماید عظمت قرآن به اندازه عظمت نازل کننده و فرستنده آن یعنی خداوند و همچنین به اندازه عظمت گیرنده و ابلاغ کننده آن یعنی پیامبر اکرم (ص) و به اندازه واسطه آن یعنی جبرئیل امین است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد یکی از علت های عظمت قرآن را به دلیل هدف و مقصد آن یعنی هدایت و تربیت مردم دانست و افزود: عظمت قرآن به نتایج، آثار و ثمرات آن یعنی شفابخشی و سعادت آفرینی بوده همچنین عظمت قرآن بدلیل زمان نزول و ارسال قرآن یعنی شب قدر و بدلیل حافظ و نگهدارنده آن یعنی اهل بیت (ع) است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه قرآن کلام حق بوده و باطل در آن راه ندارد، عنوان کرد: عظمت هر چیزی به حقانیت آن بستگی دارد و از آنجا که قرآن از سوی حق به انسان نازل شده دارای عظمت است.

وی قرآن را سفره گسترده خدا دانست و افزود: پیامبر اکرم (ص) در مورد عظمت قرآن می فرماید قرآن «معدوه» و نور مبین و شفاء نافع است که معدوه به معنی سفره پهن شده برای مهمانان دعوت شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه هیچ دوا و شفایی بالاتر از قرآن نیست، اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) نهایت ناپذیری قرآن را یکی از ویژگی های آن می داند و می فرماید ظاهر قرآن زیبا بوده و باطن آن عمیق است و شگفتی های قرآن پایان نداشته و معارف و علوم آن کهنه نمی شود.

آیت الله میرعمادی پایان ناپذیری را از دیگر ویژگی های قرآن دانست و تصریح کرد: قرآن کهن شدنی نبوده بلکه زنده است و دل ها را زنده می کند لذا مسلمانان در ماه مبارک رمضان باید از قرآن بهره برده و دل ها را با یاد قرآن زنده کنند.

وی با اشاره به اینکه مطابق ترجمه آیه اول سوره رعد اکثر مردم به قرآن ایمان نمی آورند، ادامه داد: قرآن چهار دلیل برای ایمان نیاوردن مردم به قرآن ذکر می کند که دلیل اول آن عدم علم و آگاهی و جهالت مردم بوده و دلیل دوم حب و علاقمندی مردم به دنیا است زیرا زرق و برق و زیبایی های دنیا اجازه نمی دهد مردم در قرآن تدبر کرده و آن را یاد بگیرند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه تکنولوژی باعث شده انسان از رشد عقلانی فاصله بگیرد، گفت: با ارتقاء تکنولوژی رشد علمی صورت گرفته اما رشد عقلانی کم شده لذا تلاش انسان برای رفاه طلبی باعث شده کمتر به قرآن توجه کند بطوریکه اندکی از وقت خود را برای خواندن قرآن اختصاص نمی دهد.

آیت الله میرعمادی حب به مقام، قدرت طلبی و جاه طلبی را از دیگر علل ایمان نیاوردن مردم به قرآن دانست و افزود: مسئله تعصب، لجاجت و پیروی از گذشتگان نیز از علل ایمان نیاوردن مردم به قرآن بوده است.

کتابخانه آنلاین

آرشیو اخبار