آیت الله سید احمد میرعمادی سه‌شنبه ۱ تیر در دیدار با کارکنان دادگستری شهید بهشتی را یک عالم بابصیرت، زمان شناس و سازش ناپذیر با دشمنان دانست و اظهار داشت: شهید بهشتی اندیشه های خاصی در مورد دستگاه قضا و برقراری عدالت داشت بطوریکه در تصویب لایحه قصاص در برابر هجمه های دشمن کوتاه نیامد و موضوع قصاص را در دستگاه قضا احیا کرد.

دستگاه قضایی نباید در رسیدگی به پرونده ها کم فروشی کند

وی شهید بهشتی را معمار دستگاه قضایی کشور خواند و افزود: یکی از نیازهای اساسی کشور احیاء اندیشه تفکر و استدلال های شهید بهشتی است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد بیان داشت: آمار ارائه شده از سوی رئیس کل دادگستری لرستان هم خوشایند بوده و هم نگران کننده است و خوشایندی آن از این نظر بوده که نشان دهنده تلاش شبانه روزی دستگاه قضایی استان است و نگران کننده از این لحاظ که این آسیب ها زیبنده نظام اسلامی نیست.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی نباید در رسیدگی به پرونده ها کم فروشی کند، افزود: کم فروشی در دستگاه های اجرایی، قضایی، مقننه و در همه دستگاه ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه کم فروشی و کم گذاشتن در رسیدگی به پرونده ها خسران ابدی در پی داشته و عاقبت بسیار سختی دارد گفت: عدل و حق اساس قضاوت است و کسانی که در حال قضاوت هستند باید به عدل و حق قضاوت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه عدالت قضایی باید با یکسری شاخصه از قبیل علم، بینه، قرآن، حکمت و عترت همراه باشد، افزود: استدلال قاضی باید آنچنان مبرهن، نفوذپذیر و واضح باشد که هیچگونه راه نفوذی در آن پیدا نشود.

لزوم بی طرفی در دستگاه قضایی

آیت الله میرعمادی گفت: اگر در یک پرونده ۶۰ درصد آرا تائید شده و ۴۰ درصد از آن آرا تغییر یابد این تغییرات نیاز به استدلال داشته و باید رای قاضی آنچنان باشد که تزلزل در آن رخ ندهد.

وی بر لزوم اختصاص وقت بسیار برای بررسی پرونده های قضایی از سوی قضات تاکید کرد و بیان داشت: اگر وقت مناسب برای پیگیری پرونده ها لحاظ نشود حکمی که صادر خواهد شد اگر به حق هم باشد باز پای انسان گیر است زیرا برای رسیدگی به دعاوی میزان وجود دارد و از آن میزان اگر کم گذاشته شود کم فروشی صورت خواهد گرفت.

وی یکی از شاخصه های عدالت قضایی را عزیز و نفوذپذیر بودن رای قاضی دانست و گفت: صلاحیت و شایستگی شخص قاضی یکی دیگر از شاخصه های عدالت بوده زیرا قاضی صفات فردی و شانی دارد که باید این صلاحیت ها احراز شود لذا صلاحیت شانی قاضی در قضاوت بسیار مهم است بنابراین در گزینش قضات باید علاوه بر صفات و شرایط صلاحیت، صلاحیت شانی قاضی نیز مد نظر قرار بگیرد.

آیت الله میرعمادی اضافه کرد: مسئله بی طرفی قاضی بسیار مهم است و در آیات و روایات بر روی بی طرفی قاضی بسیار تاکید شده لذا از بدو ورود پرونده به دستگاه تمامی کارکنان از کارمندان تا قاضی باید در کمال بی طرفی باشند.

ضرورت رفع موانع بر سر راه عدالت

وی به اصل یکسان نگری در بررسی پرونده های قضایی اشاره کرد و بیان داشت: در بررسی پرونده ها نگاه ما باید یکسان باشد و یکی از شکایات مردم در دادگاه ها این است که گاهی به اشخاص اجازه صحبت کردن و دفاع از خود را نمی دهند و در دادگاه ها با آن ها با تحکم صحبت می شود در حالیکه با تحکم صحبت کردن در دادگاه ها و اینگونه ادبیات دور از شان دستگاه قضایی است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد تاکید کرد: طرفینی که در دادگاه حضور دارند حق دارند که از خود دفاع کنند حتی اگر دفاع آن ها ناحق باشد لذا نباید از تحکم و جانب داری در دستگاه های قضایی استفاده شود.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه همیشه موانعی بر سر راه حق و عدالت وجود داشته و ما باید دائما این موانع را برطرف کنیم، تصریح کرد: موانع حق خودخواهی، هوا و هوس، زرق و برق دنیا، شهوت و ... هستند.

امر دادرسی باید با سرعت بیشتری صورت گیرد

وی یاد آور شد: یکی از شاخصه های عدالت قضایی استدلال است و مسئولان دستگاه قضایی باید به مسئله سلامت و نظارت بر پرونده ها مسلط بوده زیرا این عدم نظارت مصیبت های زیادی را به کشور وارد خواهد کرد.

 نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه اگر نظارت در کشور وجود نداشته باشد اختلاس های چند میلیاردی صورت خواهد گرفت، افزود: اختلاس های چند میلیاردی بر دستگاه های قضایی ما نیز تاثیر خواهد گذاشت بنابراین باید در همه دستگاه ها عدالت و نظارت حاکم شود.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه امر دادرسی باید با سرعت بیشتری صورت گیرد، بیان داشت: نتیجه کار دستگاه های قضایی وجود امنیتی است که ما در کشور داریم و این امنیت نتیجه تلاش و کوشش دستگاه های قضایی است.

کتابخانه آنلاین

آرشیو اخبار